Kunderelasjoner og data
‘Customer relationship management’ (CRM) er teknologi som lar deg bygge og ivareta alle kunderelasjonene og kundeinteraksjoner din bedrift har. Målet med et CRM system er å bygge relasjoner og dele viktige hendelser og interaksjoner mellom bedriftens ansatte så dere kan vokse uten å miste oversikt. Et bra CRM system hjelper deg med å ivareta kundedata, vinne kunder, finne nye kunder, optimalisere prosesser og øke lønnsomheten.

Handel og salg har alltid handlet om relasjoner. IT har utviklet seg mye de siste 10-20 årene men relasjoner mellom mennesker fortsatt ganske like. Vi bruker mer tid foran skjermen og måten vi gjennomfører møter på er mer digital, men tilliten vi bygger og relasjonene vi skaper er fortsatt avgjørende og vi handler fortsatt med de vi stoler på.
Utgangspunktet for CRM systemer handler om akkurat dette: relasjoner og tillit. For å kunne samarbeide om relasjoner og kunder i en bedrift er man avhengig av at alle deler et minimum av kunnskap om kundene man jobber med, og dette hjelper CRM systemer deg med. Dagens CRM systemer gjør også mye mer, gode CRM systemer i dag har støtte for alt fra prosjektstyring, webmøter, chat, digital markedsføring, mail, salgs pipeline, automasjon, innholdsproduksjon, og mye mer.
Hvem trenger CRM systemer?
Hele poenget med et CRM systemer er å gi alle ansatte en felles plattform å jobbe fra. Salg, kundeservice, prosjektledere, utvikling og markedsføring (og alle andre avdelinger) kan jobbe sammen om å bygge relasjoner og samtidig se hva som skjer med en kunde. Et CRM system lar deg samle data fra kunder, leads, support, prosjekter, kontrakter, og økonomi på et sted - og gjør data lett tilgjengelig for alle i bedriften når de trenger det.
Med data lett tilgjengelig blir dagene mer produktive og kundene mer fornøyde. Alle i bedriften kan se hva som er blitt kommunisert med kundene, hva de har kjøpt, når de har kjøpt noe, prosjekter dere har hatt sammen, support hendelser og mye mer. CRM systemer kan hjelpe bedrifter med å vokse og det kan være spesielt viktig for små bedrifter som trenger å gjøre mye med lite.
Comments